The
Well-Tempered Maqam was aanvankelijk de werktitel van een serie composities,
gecomponeerd vanaf 1991, die enige bekendheid verworven hebben als
"OPTOCHT", uit de gelijknamige City&Eastern-projekten tussen 1991
en 1993.
The
Well-Tempered Maqam poogt een brug te slaan tussen de uitelkaarlopende,
tegengestelde ontwikkelingen van de Europese en de Oriëntaalse muziek, en is
gestruktureerd rond een modulatieplan, waarin verschillende toonsferen met
elkaar gecombineerd en tegen elkaar gecontrasteerd worden. De hiervoor gekozen
muzikale vormen zijn ontleend aan Turkse en Arabische klassieke vormen als
Taxim en Peshrev, dansmuziek van Griekse, Joodse en Armeense oorsprong,
repetitieve ritmes, het voortdurende gebruik van (wisselende) grondtonen,
eenstemmigheid, heterofonie, parallelharmonie.
WELL-TEMPERED,
gelijkzwevend, gelijkzwevende stemming, een van de "wolven" afgeleid
verschijnsel waarbij alle twaalf tonen van het Westerse Octaaf op een vaste,
gemiddelde, doch lichtelijk onnatuurlijk samenklinkende afstand van elkaar
staan, aldus het onderscheid tussen verschillende afstanden gelijkschakelend,
waardoor elke toon dezelfde mogelijkheden krijgt als alle andere.
MAQAM,
toonstelsel uit de Arabische muziek, vergelijkbaar met de Indiase Raga, dat
zich kenmerkt door zowel natuurlijke samenklanken als kleinere toonsafstanden
(meer dan twaalf) die op grond van hun gevoelswaarde toegepast worden.
Vergeleken
met het Westerse onderscheid in majeur- en mineur-toonstelsels kent de
Arabische muziek meer dan twintig verschillende Maqamat.
THE
WELL-TEMPERED MAQAM gaat, weliswaar noodgedwongen want cultureel bepaald, uit
van het Westerse Twaalfdelige Octaaf, maar probeert de tonen specifieke
eigenschappen terug te geven, die in de loop der geschiedenis enigszins
ondergesneeuwd dreigden te raken.
OP
DIT MOMENT is mijn Well-Tempered Maqam een uitgebreid systeem van toonladders
die stapsgewijs in elkaar kunnen overvloeien. Hierin opgenomen zijn de majeur-
en mineurladders, modale ladders (kerktoonladders), pentatonische reeksen en de
"verwesterde" versies van een aantal Arabische maqamat.
Aan
de hand van zg. "Ladderbalken", een soort modale streepjescode, kun
je in één oogopslag zien hoe de intervalstruktuur van een bepaalde ladder in
elkaar zit, en welke ladders veel of weinig overeenkomsten hebben.
Als eerste voorbeeld
hiervan geef ik hieronder de intervalstrukturen die gebruikt worden in de
"Optocht"-suite, die op deze pagina te horen is.
Per muzikale zin of
gedeelte ervan zie je aan de verticale streepjes welke tonen er gebruikt
worden. De cijfers 1 t/m 7 geven de toontrappen aan, waarbij 1 de grondtoon is,
die per stuk of per zin kan variëren. De notennamen erboven geven de absolute
toonhoogte aan.
#1: Taxim, zonder tempo |
||||||||||||||||||||||
- |
|
|
|
|
|
C |
|
|
D# |
E |
F |
F# |
G |
Ab |
A |
Bb |
|
C |
|
D |
Eb |
E |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
2 |
3 |
- |
4 |
5 |
- |
6 |
7 |
- |
1 |
- |
2 |
- |
3 |
-melodie 1a |
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
| |
|
| |
-overgang |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
|
|
|
-overgang |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
|
| |
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
2 |
3 |
- |
4 |
5 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
-melodie 2a |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
-melodie 2b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
| |
|
-melodie 2c |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
| |
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
1 |
- |
- |
- |
3 |
- |
4 |
5 |
- |
6 |
7 |
- |
1 |
2 |
- |
- |
3 |
-melodie 1b |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
|
| |
-overgang |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
|
|
|
-overgang |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
|
| |
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-slottoon |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#2: Lange Voorhout,
langzaam 3/4-maat |
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
A# |
B |
C |
|
|
D# |
E |
|
F# |
G |
Ab |
A |
|
B |
C |
|
|
|
|
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
2 |
3 |
- |
4 |
- |
5 |
- |
- |
- |
- |
- |
-refrein |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
| |
|
| |
|
|
|
|
|
-melodie 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
| |
|
| |
| |
|
|
|
|
-refrein |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
| |
|
| |
|
|
|
|
|
- |
- |
- |
- |
4 |
5 |
6 |
- |
- |
7 |
1 |
- |
2 |
3 |
- |
4 |
5 |
- |
6 |
- |
- |
- |
- |
-melodie 2 |
|
|
|
| |
| |
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
|
|
|
-refrein |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
| |
|
| |
|
|
|
|
|
-melodie 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
-refrein |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
| |
|
| |
|
|
|
|
|
#3: Zieken, medium tempo
7/4 |
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
C |
|
|
|
E |
|
F# |
G |
|
|
A# |
B |
|
C# |
D |
|
E |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
2 |
3 |
- |
- |
4 |
5 |
- |
- |
- |
- |
1 |
-intro riff |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
-melodie 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
|
-melodie 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
-melodie 3 |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
#4: Boekhorststraat,
shuffle-swing 4/4 |
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
Bb |
B |
C |
|
D |
D# |
E |
F |
F# |
G |
Ab |
A |
Bb |
|
C |
|
D |
|
E |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
2 |
3 |
- |
4 |
5 |
- |
6 |
7 |
- |
1 |
- |
2 |
- |
3 |
-melodie 1 |
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
| |
|
| |
- |
- |
- |
- |
- |
7 |
1 |
- |
- |
- |
3 |
4 |
- |
5 |
- |
6 |
7 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
-melodie 2 |
|
|
|
|
| |
| |
|
|
|
| |
| |
|
| |
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
- |
- |
- |
- |
7 |
- |
1 |
- |
2 |
- |
3 |
- |
4 |
5 |
- |
6 |
7 |
- |
1 |
- |
2 |
- |
3 |
-melodie 3a |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
| |
|
| |
-melodie 3b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
| |
|
|
| |
|
#5: Plein: 4/4
quasi-tsiftetelly |
||||||||||||||||||||||
|
G |
|
A |
Bb |
B |
C |
C# |
D |
D# |
E |
F |
F# |
G |
G# |
A |
Bb |
|
|
|
|
|
|
- |
5 |
- |
6 |
7 |
- |
1 |
- |
- |
2 |
3 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
-intro riff |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
2 |
3 |
|
4 |
5 |
|
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
-melodie 1a |
|
|
|
|
|
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
-melodie 1b |
|
|
| |
|
| |
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
- |
1 |
- |
2 |
3 |
- |
- |
4 |
5 |
- |
6 |
7 |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
-melodie 1c |
| |
|
| |
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
7 |
- |
1 |
2 |
- |
- |
3 |
4 |
- |
5 |
6 |
- |
7 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
-tussen riff |
| |
|
| |
| |
|
|
| |
| |
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
7 |
- |
1 |
2 |
- |
- |
3 |
4 |
- |
5 |
6 |
- |
7 |
7 |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
-melodie 2a |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
| |
| |
|
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
|
-melodie 2b |
|
|
| |
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
-slot riff |
| |
|
| |
| |
|
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|